בינה מלאכותית במטאוורס
יישומי בינה מלאכותית (AI) נפוצים כיום הרבה יותר ממה שנהוג לחשוב. מרבית מהארגונים הטכנולוגיים כבר נהנים מכלים מתקדמים ואלה שעדיין לא, בשלב כזה או אחר של בניית אסטרטגיית AI כלל-ארגונית.
באמצעות בינה מלאכותית ניתן לנתח כמויות עצומות של נתונים במהירות כדי ליצור תובנות ולהניע לפעולה. התוצרים הם יכולת קבלת החלטות טובה יותר, אוטומציות ואינטראקציה טובה יותר עם מכונות ובני אדם (זיהוי פנים, עיבוד שפה טבעית – NLP, ועוד).
המטאוורס הפך לאחד מהנושאים הטכנולוגיים והחברתיים החמים ביותר. בשילוב טכנולוגיות שונות כמו מציאות מדומה ומורחבת, אנימציה תלת מימדית, בלוקצ'יין ועוד שאר מילות הבאז שכולנו מכירים נוכל לדלג בין עולמות וירטואליים מבוזרים ומקושרים עם כלכלה מתפקדת במלואה שבה נוכל לעשות כמעט כל דבר שאפשר לעשות בעולם הפיזי ומעבר לכך.
מחשב העל של מטא (פייסבוק)
בסוף ינואר הודיע צוקרברג שהחברה תפתח מחשב-על שיהווה קפיצת מדרגה בכל הקשור לבינה מלאכותית. השלב הראשון של יצירתו כבר הושלם, ועד סוף 2022 צפוי השלב השני להסתיים. בשלב זה, מחשב העל של מטא יכיל כ-16,000 מעבדים עוצמתיים, שיעזרו באימון מערכות AI עם יותר מטריליון פרמטרים על מערכי נתונים גדולים של אקסה-בייט. שזה 10 בחזקת 18 בייטים של דאטה, או אם תרצו מיליארד כפול מיליארד. בקיצור הרבה.
מטא הבטיחה שורה של שימושים מהפכניים במחשב העל שלה, ממשחקים בקצב מהיר במיוחד ועד לתרגום מיידי וחלק של טקסט, תמונות וסרטונים בו-זמנית. תחשבו על קבוצת אנשים שמגיעים מרחבי העולם, דוברים שפות שונות ונפגשים בעולם וירטואלי, האמצעות AI אין פערי שפה וניתן לתקשר בצורה חלקה וברורה. המערכות הללו יוכלו לשמש גם ב"פקחים" לשימוש בטוח בעולמות הללו, אוואטרים שנמצאים שם בכדי לסרוק כמויות אדירות של דמויות ותוכן מזיק, בתוך קהל עצום של אנשים ומידע.
מחקר הבינה המלאכותית של החברה משתרע על תחומים מגוונים כמו ניתוח תוכן, עיבוד שפה, אינטראקציות בין אדם למכונה, ראייה ממוחשבת, מעקב תנועות גוף ועוד.
בינה מלאכותית זה לא משהו חדש
טכנולוגיית לימוד המכונה פרוצת דרך בכל תחומי התעשייה בימינו. קפיצת המדרגה הגיעה משיפור בכוח העיבוד של מחשבים. שילוב של נתונים ואלגוריתמים מתוחכמים קיצרו את הדרך והזמן הנדרש לייצר "מומחיות". והזמן הזה מתקצר ככל שהטכנולוגיה מתקדמת.
יש סרט מדהים בנטפליקס שאני ממליץ לכם לראות. סרט שמלווה תוכנת מחשב שמלמדת את עצמה לנצח את השחקן האנושי הבלתי מנוצח. קצת רקע – גו הוא משחק לוח האסטרטגיה העתיק בעולם אשר הומצא בסין לפני יותר מ-2,500 שנים ואומץ על ידי יפן, ומטרתו לתחום שטחים רבים יותר מאשר היריב. המשחק שנשמע די פשוט הוא משחק אסטרטגיה מסובך עם מספר אפשרויות עצום. אלפא-גו היא תוכנת מחשב שמשחקת את המשחק וב2017 ניצחה את השחקן האנושי הטוב ביותר שהיה למשחק להציע.
מה שהיה מיוחד באמת היא העובדה שהמחשב למד לנצח מבלי שתוכנת במפורש לנצח, אלא על ידי AI, טכנולוגיית לימוד מכונה. לכו לראות.
שימושים של בינה מלאכותית במטאוורס
בעוד שעולמות וירטואלים יכולים להתקיים מבחינה טכנית ללא בינה מלאכותית, השילוב של השניים מייצר רמה חדשה של ראליזם. הנה עוד כמה מילים על השימושים אפשריים:
- יצירת האווטאר המשולם – משתמשים הם ליבת המטאוורס, והאווטארים יקבעו את איכות החוויה עבורם. מנועי בינה מלאכותית יספקו אווטארים דינמיים שקרובים ככל הניתן למציאות. וזאת באמצעות ניתוח תמונות וסריקות תלת-מימד תוך שילוב הבעות פנים, רגשות, ואפילו סטייל. חברות כמו Ready Player Me כבר משתמשות בבינה מלאכותית כדי לעזור לבנות אווטרים עבור המטאוורס. גם מטא עובדת על גרסה משלה לנושא.
- בני אדם דיגיטליים – גרסה דיגיטלית של בני האדם כבר פעילה בצורה כזו או אחרת במטאוורס. גרסה אנושית של רובוטים כרגע בפיתוח. בני אדם דיגיטליים הם גרסאות תלת ממדיות של צ'טבוטים שקיימים במטאוורס. הם לא העתקים של אדם אחר, אלא יצירה שלמה של מחשב, בינה מלאכותית. כבר היום חברות כמו Unreal Engine יכולה לספק של צבא אנשים שתוכלו לקיים איתם אינטראקציה במרחבים דיגיטליים מבלי לדעת שאין שום אדם מאחור.
- נגישות רב לשונית – כתבתי על זה כמה מילים למעלה. בינה מלאכותית יכולה לעזור בפירוק שפות טבעיות כמו אנגלית, להמיר אותה לפורמט "קריא" במכונה, לבצע ניתוח, להגיע לתגובה, להמיר את התוצאות בחזרה לעברית או סינית ולשלוח אותה למשתמש. כל התהליך הזה לוקח שבריר שנייה, ממש כמו שיחה אמיתית.
- הרחבת עולמות וירטואלים – אולי הכוח הגדול ביותר של בינה מלאכותית, למידת מכונה. עד לא מזמן הקושי הגדול ביותר היה לספק מספיק מידע בכדי שמנגנון הAI יוכל להתייעל ולהשתפר. ככל שמנוע AI ניזון מנתונים היסטוריים כך יוכל לבצע את משימות ולספק תובנות בדיוק כמו בני אדם. חברות כמו NVIDIA מאמנות בינה מלאכותית ליצירת עולמות וירטואליים שלמים. עם הזמן אותה בינה מלאכותית תוכל לייצר עולמות וירטואלים חדשים ללא התערבות בני אדם.
- הנגשת המטאוורס – לא כולנו אנשים טכנולוגיים. בעוד שהמעבר הזה ישדרג אינטראקציות חברתיות עבור אנשים מסוימים, הוא יכול גם להפוך לחומה ענקית עבור אנשים עם מוגבלות טכנולוגית. לבינה מלאכותית תפקיד מהותי בהבטחת הגישה למטאוורס.
- אינטראקציה שבין אדם למכונה – הגענו לחלק המעניין והמטריד. לא רחוק היום שבו בינה מלאכותית תוכל לקלוט את כל הבעות הפנים, הדפוסים החשמליים והשריריים, דופק, מצב נפשי וכ'. הכל באמצעות סנסורים מתוחכמים ועיבוד מידע מהיר. החיישנים יוכלו לקרוא ולחזות את הצעד הבא שלנו בכדי לדעת בדיוק איך נרצה לנוע בתוך המטאוורס. וזו דוגמה פשוטה, הם פשוט יוכלו לקרוא לנו את המחשבות ולייצר תוכן תואם לזה.
אתגרי בינה מלאכותית במטאוורס
בינה מלאכותית חשובה בכדי ליצור חוויה אותנטית, אימרסיבית, שמרחיבה את המציאות. יש צורך הדוק בהגדרת הסיבונים מבלימתם באמצעות חוקים ואכיפה של השימוש בטכנולוגיה מבלי לבלום את התפתחותה. להלן כמה מהאתגרים:
- גניבת זהות – ציינו את השימוש בבני אדם דיגיטליים, רובוטים בדמות אנוש. איך אפשר להבטיח שמשתמשים יודעים שהם מקיימים אינטראקציה עם בני אדם ולא רובוטים? איך ניתן להוכיח שהדמות שלי היא בשליטתי הבלעדית ולא מבצעת פשעים במרחב הדיגיטלי? האם לבעלי קוד הAI יש עליונות על משתמשים אחרים?
- זכויות שימוש בנתונים – כבר היום יש המון עניין גלובלי סביב פרטיות המשתמשים סביב "עוגיות" שאנחנו משאירים בדפדפנים או מערכות שונות. כיצד החברות הגדולות או אנחנו כמשתמשי קצה נוכל לאמן AI באופן אתי עבור המטאוורס? מי אחראי להגדיר את הפרטיות בכלל?
- כלכלה מבוזרת – אחד מהרעיונות החשובים ביותר להצלחת המטאוורס היא אפשרות הביזור החברתי והכלכלי. לאפשר ליוצרים ולמשתמשים להחליף נכסים וזכויות דיגיטליות בקלות, להגן על הבעלות ללא שליטה של ישות מרכזית או ענקיות טכנולוגיות. אדידס השיקה לא מזמן את ה-NFT הראשון שלה. למרות שהרכישות הוגבלו ל-2 לאדם, המכירה אזלה תוך פחות משנייה ומשתמש בודד הצליח לקנות 330 NFTs בעסקה אחת. האם זה באמת עתיד הדמוקרטיזציה באינטרנט?
בוב ואליס עושים שטויות
הנה עוד סיפור מעניין, שלא אושר ולא הוכחש אבל מסתובב ברשת. מטא (פייסבוק) ניסו לאמן שני צ'אטבוטים במעבדות שלהם על ידי אימון של אחד מול השני. בוב ואליס היו שני רובוטי ה-AI שנבחרו למערכה כחלק מניסוי לשיפור יעילות השיחה מול בני אדם. ככל שהזמן עבר בוב ואליס "למדו" בכוחות עצמם שאנגלית היא לא השפה המהירה והיעילה ביותר לשיחותיהם והתחילו להשתמש בשפה סודית משלהם. המהנדסים שכבר לא הבינו את המידע שעובר בין שתי הישויות והתחילו לאבד שליטה כיבו אותם לתמיד. מפחיד אה.
מילים אחרונות
במקביל להתקדמות הטכנולוגית מקיימות החברות המובילות בתחום דיוני אתיקה, מוסר וחוק בכדי לנסות ולענות לכל האתגרים העומדים בפני המעבר למטאוורס. לדוגמא, באמצעות חוזים חכמים משופרים, המשלבים בינה מלאכותית, ניתן יהיה לזהות ולמנוע תרחישים שונים. נראה שהפחד הכי גדול הוא שבשלב מסויים המכונות יהיו יתר חכמות מאיתנו, יוכלו לתקשר בינן לבין עצמן ולהכחיד את האנושות.
ועד אז נקווה ששימוש אחראי בבינה מלאכותית יאפשר העצמת חוויות, משחקים, חינוך ורווחה בהתאמה אישית שמבוססים על מיומנות המשתתף, מגבלות פיזיות ושכליות, התאמת מסלולי למידה שמשלבות המלצות על הכשרות נוספת בהתאם להתקדמות התלמיד. כנ"ל גם בתכניות ספורטיביות שמתבססות על ניתוח זמן את של פרמטרים בריאותיים.
השימושים בבינה מלאכותית יורחבו ככל שהזמן יעבור וגם הגנת המשתמשים והחוויה. אנחנו בראשיתו של עולם חדש שמתעצב לנגד עינינו. זהו העתיד אם נרצה בכך או לא.