מטאוורס לבעלי עסקים, איך מתחילים?
אם קראתם את המאמרים בבלוג עד כה כבר יש לכם מושג לגבי חזון המטאוורס, הכלים (והאביזרים) הדרושים מתכווצים ומשתכללים והתשתיות שאמנם עדיין לא כאן בכדי לתמוך מתקדמות מיום ליום.
במקביל לבשורה הטכנולוגית גם עסקים נערכים לשינוי, או לפחות חלקם. אלה שרוצים להישאר רלוונטיים. שוק המטאוורס או יותר נכון, פוטנציאל המטאוורס מוערך על פי בלומברג ב2.5 טריליון דולר.
בטווח הקצר מדובר בעיקר מהכנסות אשר מקורן בעולמות המשחקים אשר צפויים לגדול מ-180 מיליארד דולר ב-2020 ל-800 מיליארד דולר עד 2025. בטווח היותר רחוק של עשור ומעלה מדברים כבר על קנה מידה משמעותי יותר אשר יכלול תחומים אחרים.
בעוד שבכל מה שקשור למדיה החברתית שמאופיינת בעיקר במודעות פרסום ובתוכן ממומן, אסטרטגיה דומה עבור המטאוורס עדיין לא התגבשה. השנים הקרובות יהיו קריטיות לעסקים קטנים וגדולים (אך גם למשקיעים), האפשרויות יתחילו להתבהר ככל שהחזון יתגבש לכדי פרקטיקה יומיומית.
מטאוורס עבור עסקים
חזון המטאוורס מדבר על מרחבים וריטואלים משותפים שבו משתמשים יכולים להיפגש עבור מגוון פעילויות אישיות, עסקיות ובעיקר לצרכי בידור. לכל משתמש פיזי תהיה דמות וירטואלית שתוכל לחקות את תנועתו, כך שיוכלו לקיים אינטראקציה עם משתמשים אחרים והסביבה. זה יכול להיות בסביבה וירטואלית שהיא רפליקה של העולם הפיזי או בסביבה וירטואלית שמוגבלת רק בדמיון של יוצריה.
המטאוורס הוא למעשה הדור הבא של האינטרנט ושל עולם המדיה החברתית, והנה כמה מהאפשרויות:
- שימוש במשקפי מציאות מדומה פותחת אפשרויות חדשות למעורבות עם מותגים, כל מותג שאפשר לחשוב עליו יוכל להיות משוכפל לעולם הוירטואלי, החל מביגוד ועד לנכסי נדל"ן.
- משתמשים יכולים להיות ממוקמים בכל מקום בעולם, תוך הסרת כל מחסומים גאוגרפיים. העולם השטוח הופך לעולם הוירטואלי.
- המשתמשים יצוידו בארנק דיגיטלי במטאוורס, ארנק חובק עולם, המסחר יהיה פשוט, קל ומאובטח יותר.
- משתמשים יוכלו לבצע טלפורטציה (התעתקות\השתגרות) חופשית ברחבי המטאוורס (בין יקומים וירטואליים שונים) עבור השתתפות באירועים שונים (בחינם או בתשלום).
- חווית המשתמשים כמו שהכרנו עד עכשיו הולכת להשתנות. כל פרסום יכלול חווית אישית בסיוע סרטוני 360° ומודלים תלת מימדיים, מה שאומר שהפרסום חייב להשתנות.
- המטאוורס כבר משמש כערוץ נוסף בתמהיל השיווק של מותגי על כמו גוצ'י, נייק, אדידס, ראלף לורן, קוקה קולה, רולקס, יונדאי, סמסונג ועוד. עסקים יהיו חייבים לבצע תביעת רגל כבר מהיום ולשדרג את אסטרטגיות ריבוי ערוצי השיווק שלהם עם מציאות מדומה.
בואו נדבר על נקודה נוספת והיא אסטרטגיות מכירה שמשלבות לכידת רגשות בזמן אמת. המכשור הלביש (משקפי ואזניות VR) מצוידות בחיישנים שיעזרו לחברות לאסוף מגוון נתונים חדשים על צרכנים. הקוקיז שכעת נאספים עלינו על מנת להציע לנו מוצרים בשיטוטנו באינטרנט הם כלום לעומת מה שעתיד לבוא. מחקר משנת 2018 העריך כי ב-20 דקות בהדמיית VR נאספים מיליוני נתונים הכוללים: תנועות גוף, תנועות אישוני עיניים (התכווצות והתרחבות), הבעות פנים, וכ'. ככל שהטכנולוגיה תתקדם יתאפשר לחברות ללכוד רגשות של משתמשים. זהו כוח אדיר בידי המפרסמים.
סיכונים בעשיית עסקים במטא-וורס
לא הכל וורוד בממלכת המטאוורס, בטח לא בעסקים. אתם יודעים איך זה, תמיד יש סיכונים ובטח בעולם שהוא רק בראשיתו. להלן כמה נקודות כאב וסיכון שכולנו נצטרך להתמודד איתן:
- מעורבות משתמשים – רוב הקיום של המטאוורס מתבסס על משקפי VR. מי שיצא לו להתנסות מדובר במכשור די מסורבל שלא ניתן לקיים בו חוויה שמתמשכת לאורך זמן ארוך. נוסיף לזה מחיר יחסית גבוה ונגישות נמוכה למשתמשי העולם ומגיעים לקהל יעד די מוגבל במונחי אוכלוסיה בכדור הארץ. מה שכן, משקפי האוקולוס של מטא שברו שיאי מכירות ב2021, אפל מתכוונת להוציא את המשקפים שלה ב2022 וגם למיקרוסופט וחברות נוספות יש את האביזרים שלהם. התחרות תעשה טוב למשתמשי הקצה והאביזרים יהיו נפוצים יותר ויותר עד ליום שמשקפי VR\AR יהיו נפוצים כמו משקפי שמש.
- פיזיולוגיה – תגובת המשתמשים לשימוש ב-VR משתנה בהתאם להעדפות האישיות ולמצבים הבריאותיים של המשתמשים. סיפורי בחילות, סחרחורות ועומס מנטלי על המוח די נפוצים למשתמשים הלא מיומנים.
- חוסר יציבות כלכלית – הרבה מהעסקאות המתרחשות בעולמות הוירטואלים נעשים באמצעות מטבעות קריפטוגרפיים או באמצעות אסימונים שאינם ניתנים לשינוי (NFTs). עם זאת, ידוע שערך הקריפטו תנודתי מאוד ומשתנה במידה רבה מיום ליום, מה שעלול לגרום לרמה של חוסר יציבות כלכלית במטאוורס. כמו כן, השקעות גדולות באמצעות NFTs עשויות לא להיות אמינות כמו עסקאות בעולם האמיתי.
- ניידות לעולם הפיזי – המון עסקים וירטואליים נפתחים כעת, עסקים מבוססי מטאוורס. חלקם עלול למצוא ללא משתמשים פעילים באזורים ללא תשתית אינטרנט וVR שתוכל לתמוך בעסקיהם. כלומר, הרבה עסקים די מקדימים את זמנם וחלק פשוט לא ישרדו רק בגלל אופן השימוש הנוכחי המוגבל.
- תשתית מבוזרת – אחד המאפיינים הנדרשים ואולי אף הכרחיים למימוש והצלחת החזון היא בביזור הנתונים כך שלא תהיה בעלות פרטית\ציבורית של גוף אחד בלעדי. הכוח יהיה אצל המשתמשים בצורה שקופה ומאובטחת. העובדה הזו היא בניגוד לשליטת החברות והמפרסמים במדיה הנוכחיות כיום. אף חברה לא תוכל לווסת תעבורה או השפעה במטאוורס.
- רגולציה – גם אם הגופים הרגולטוריים יצאו עם מדיניות מספיק חזקה, יהיה קשה לאכוף אותה מבלי לנסות לעקוף את הארכיטקטורה המבוזרת שלו. לחלק מהעסקים רגולציה טובה ומשמשת הגנה לחלק אחר רגולציה רק מעכבת ומסרבלת את הביזנס. בכל מקרה זה סיכון לשני הצדדים.
ויש עוד צדדים אפלים למטאוורס שחשוב שתכירו – הצד האפל של המטאוורס
מה בעלי עסקים צריכים לעשות היום!
קודם כל להכיר את הנושא, לחקור ולהיות מעודכנים כי הטכנולוגיה והפיתוחים לא מחכים לאף אחד. בעקבות כניסת השחקניות הגדולות (מותגי העל) מתחילה להיווצר ברית גלובלית של יוצרים, קובעי מדיניות, עסקים וכו'. כרגע השימוש העיקרי (העסקי) במטאוורס מדבר על קידום עסקים בעולם הפיזי. לדוגמה, קניות ב-VR עשויות להגדיל את המכירות הקמעונאיות בעולם הפיזי. משתמש שהגיע למתחם נייק ברובלוקס, רוכש חולצה במיתוג אישי בעולם הוירטואלי לאוואטר שלו ומקבל אותה במשלוח גם בעולם הפיזי. כנ"ל לכל מוצר אחר.
עסקים חייבים להגדיל את הנוכחות הדיגיטלית שלהם בפייסבוק, אינסטגרם, מסנג'ר/וואטסאפ וכ' כדי לייעל את המעבר למטאוורס. סמכו על מטא (פייסבוק) שתקל על חיי המשתמשים במעבר ביום ה-X. עסקים צריכים להתכונן ולתכנן את יום המעבר גם כן. שפרו את המיומנות הדיגיטלית שלכם.
על מסחר מכוון וחווית קניה משודרגת דיברנו, בוא ניתן טעימה מעולם הבידור וההפקות. מי רוצה להצטרף אלי למופע של קולדפליי בסידני אוסטרליה בשבוע הבא? או שאולי העסק שלכם הוא זה שימכור את הכרטיסים לקונצרטים ומופעים בעולם? מה עם אמנים שהיו מוגבלים לאזור הגאורפי שלהם ורוצים לפרוץ לשווקים עולמיים עם האיכות והמוצר הייחודיים רק להם?
כולנו חיים בעולם היברידי שנע בין המציאות הפיזית לעולם הדיגיטלי (אינטרנט), בשנה וחצי האחרונות, המגיפה והחשש הבריאותי סגר אותנו בבית (אם ברצון או בכפייה). הטכנולוגיה שהיתה קיימת בשימושים פחות נפוצים פרצה קדימה וענתה לצורך של אוכלוסיה להיות מחוברת יותר. לאינטרנט.
אנחנו לא נביאים, יש יותר שאלות מתשובות וההזדמנות העסקית תבוא בעקבות התנהגות הצרכנים. המותגים המצליחים ביותר בהיסטוריה התפתחו ונשארו רלוונטיים על ידי הבנת הצרכים המשתנים של הלקוחות שלהם. כולם מכירים אימפריות כמו בלוקבאסטר וקודאק שנעלמו כי לא השכילו להשתנות.
מדע בדיוני, ילדים, והצורך במותגי על
המטאוורס הפך השנה למיינסטרים עבור משקיעים וחובבי טכנולוגיה, הודות לכסף רב וחוסר תעסוקה. וגם סקרנות טבעית ואפשרות "להביא את המכה". נודה על האמת, משתמשי המטאוורס העיקריים הם בעיקר ילדים ובני נוער, מה שמציב אתגר בטווח הקרוב לחברות למשוך משתמשים מבוגרים.
מטא (פייסבוק) וחברות נוספות הולכות להשקיע עשרות מיליארדי דולרים בבניית התשתית למטאוורס ומסתמכות מאוד על השפעות רשת ומותגי על שיעזור להגדיל את החשיפה והמעורבות של המשתמשים. הפלטפורמות הקיימות כמו רובלוקס, פורטנייט, Decentraland, דיסקורט, טופיה וכ' לא יוכלו לשרוד לאורך זמן ללא מותגים שיוכלו לייצר להם הכנסות.
האינטראקציות במטאוורס כרוכות בשילוב של מרחבים פיזיים ווירטואליים. בעולם שבו הקווים בין הפיזי לוירטואלי מתחילים להיטשטש, מותגים צריכים ליצור אינטראקציות שמערבות את הצרכנים ברמה אישית. קחו לדוגמא את קוקה קולה מותג על שאף פעם לא נשאר מאחור אשר ערך מכירה פומבית ב-Decentraland של NFTs שמבוססים על מוצריו. הזוכה המאושר בעולם הוירטואלי קיבל צידנית אמיתית מלאה בפחיות קולה. חוויה חוצה יקומים.
מבט לעתיד
קיבלתם פה טעימה מהעתיד. המחסומים הפיזיים, הכלכליים והרגולטורים קיימים ומענה להם יגיע ככל שהטכנולוגיה תשתפר ויכנסו עוד מותגי על ופלטפורמות שיספקו תשתית מתאימה. תוסיפו לזה אבזור נוח קל ונגיש וההגבלות היחידות שיוותרו יהיו רק בדמיון שלנו. אנחנו נמצאים כעת ב"בראשית", בדומה לשנים הראשונות של האינטרנט, שבהן היו כמה עולמות וירטואליים עצמאיים (אתרי טקסט וקישורים) אשר היו מנותקים אחד מהשני. תראו איפה אנחנו היום בכל הקשור לאינטרנט ותדמיינו לאן נוכל להגיע.
הצטרפו אלי למסע בקהילת מטאוורס – כל מה שמעניין