אולי קצת יומרני להתנבא בתחום שכנראה והולך לשבש את מציאות חיינו. אין ספק שטכנולוגיות בלוקצ'יין, קריפטו וNFT כאן להישאר. אין ספק גם שעולמות וירטואלים יתפסו תאוצה ויותר חברות וצרכנים יעשו את המעבר, בתחילה באופן חווייתי ולאחר מכן גם כחלק ממהלך עסקי.
אנחנו עומדים במזח אל מול אוקיינוס כחול. אוקיינוס של חדשנות והזדמנויות בהן פוטנציאל הגידול והרווחיות הם משמעותיים ביותר. המודלים העסקיים כרגע מוגבלים רק בדמיון. זה לא שנפתרו כל המגבלות והאתגרים (טכנולוגיים ורגולטוריים) בנושא אבל כשכל כך הרבה חברות ויזמים פועלים בנושא זה רק עניין של זמן.
מה עושות הגורילות (ביג טק)
אני לא חושב שיש חברה רצינית שיכולה להתעלם מהמטאוורס, גם אם זה לא בליבת עסקיה. לפי הערכות בית ההשקעות גולדמן זקס מדובר ב1.35 טריליון דולר שיושקעו בפיתוח מטא-טכנולוגיות בשנים הקרובות. בשנת 2021 שזה עתה חלפה גויסו מעל 10 מיליארד דולר על פני 612 עסקאות.
מיקרוסופט מש
מיקרוסופט כבר שם עם Mesh, רוכבים על המומנטום שצוברות משקפי המציאות מדומה/מעורבת HoloLens2. ענקית הטכנולוגיה מבינה את ההזדמנות ורוצה לספק נוכחות חווייתית משותפות מכל מקום, בכל מכשיר. הם גם מדברים על אווטארים, אפילו על "הולופורטציה", כלומר אפשרות לשגר מודל תלת-ממדי של עצמנו אל מקומות רחוקים בעולם.
המטאוורס של מטא
אולי החברה שדוחפת הכי חזק בתחום כרגע ומי שהבעירה את הרעש התקשורתי הגולבלי. מטא (פייסבוק לשעבר) שמה את כל הז'יתונים ואף שינתה את שמה בכדי שיתאים לחזון והצהירה שתשקיע מעל 10 מיליארד דולר בפיתוחים שונים בנושא. פוסט שלם ומורחב בנושא כבר היה -> מטאוורס פייסבוק (מטא)
המטאוורס של אפל
אפשר לאהוב או לשנוא את החברה בעלת השווי הגבוה בעולם (3 טריליון נכון לכתיבת שורות אלו), משאבי החברה הכמעט בלתי מוגבלים בתוספת הידע וההבנה ליצור חוויות משתמש יעזרו לה לתפוס נתח שוק גדול מקהל שבוי וקנאי שרק מחכה למוצר הבא. אפל כנראה והולכים להשיק משקפי מציאות מדומה\מורחבת בהמשך השנה. מדובר במשקפיים הרבה יותר קלילים ונוחים ממה שקיים בשוק כרגע. אפל. הם יודעים את העבודה.
המטאוורס של גוגל
לגוגל היסטוריה עשירה עם מוצרי מציאות מדומה ומורחבת. עוד ב2013 הציגה לעולם את גוגל גלאס אבל הטכנולוגיה לא היתה בשלה מספיק והצרכנים לא אימצו אותה. אמנם גוגל שומרת את הקלפים שלה קרוב לחזה הדירקטוריון אבל אין ספק שהיא חזק במירוץ, גם ללא הכרזה מפציצה כלשהי. כרגע ישנם פיתוחים שמבוססים על תוכנה וטלפון כאשר נוכל להשתמש במצלמה ולקבל שכבות של נתונים וירטואלים. כלי חזותי שיכול לעזור בקבלת מידע שימושי, ניווט, זיהוי ותרגום טקסט וכ'.
לגוגל פרוייקט נוסף מעניין שנקרא 'סטארליין'. הנה טעימה בסרטון:
עלי מטאוורס מעליבאבא
הענקית הסינית אמנם לא מספקת יותר מדי מידע בנושא אבל כבר הגישה בקשה למספר סימנים מסחריים הקשורים למטאוורס והצהירה לא פעם על כוונתה לרוץ במירוץ הטכנולוגי הזה. לא הצלחתי למצוא מוצר קצה שבפיתוח שלהם (ובטוח יש) אבל בנושא התשתיות הם לגבי שם הם שרותי ענן, בינה מלאכותית, IOT מה שנקרא אינטרנט של הדברים, בלוקצ'יין ועוד. רוצים עוד סינית בקטנה – טנסנט שגם פועלת בנושא עם אפליקצית וויצ'ט ומסע קניות של חברות שזמן יאמר מה יהיה תפקידן בפאזל.
מאני מאני מאני (גיוסים ומימון)
רוב המימון וההשקעות הולכות לכיוון פלטפורמות המשחקים שמייצגות את המטאוורס באופן הכי פשוט ונגיש כרגע, ניתן לחוות את העולם הוירטואלי, ניתן לקיים אינטראקציות חברתיות ובידוריות והכי חשוב אולי, ניתן לסחור במטבעות דיגיטליים. צריך גם לזכור שאנחנו עדיין בראשית המטאוורס. שום דבר מהחזון לא יתממש ללא תשתית חומרה מתאימה, כוח מחשוב, קישוריות מבוזרת ופלטפורמות מסחר ותשלומים מאובטחות ונגישות.
החומרה הקיימת היום לא מאפשרת את המטאוורס. כלומר רשת מחשוב בקנה מידה גדול שתהיה מספיק מהירה ויציבה בכדי שנוכל לדלג בין עולמות וירטואלים ללא עיכובים וחביון (latency). הטכנולוגיה והשירותים יופיעו באופן הדרגתי. כרגע יש יותר רעיונות מיישומים פועלים. הנושא חם ומלהיב ויש המון כסף פנוי בשוק בכדי לתמוך בזה. אין שום טכנולוגיה שיכולה לתמוך כעת בריבוי משתמשים בפלטפורמת תלת מימד אשר מסנכרנת בזמן אמת.
ישנן 4 קטגוריות מובילות כרגע ולשם רוב גיוסי הכספים הולכים:
גיימינג מסורתי: כ-7.5 מיליארד דולר (382 סיבובים)
פלטפורמות משחקים (מקוונים): כ-2.5 מיליארד דולר (110 סיבובים)
מציאות רבודה: כ-2.1 מיליארד דולר (176 סבבים)
עולמות וירטואלים: 62.8 מיליון דולר (9 סבבים)
היום יש כבר מעל 150 חברות אשר בתיאור החברה שלהם תמצאו "מטאוורס" כתחום עיקרי או עם פעילות עסקית מסוימת. חלק מהן חברות חדשות שנפתחו ב2021 וגייסו 100 מיליון דולר. במוכרים ביניהן תמצאו את סטארט-אפ בשם Upland (18 מיליון דולר סדרה A עבור metaverse NFT מבוסס בלוקצ'יין), Inworld AI (סבב סיד של 7 מיליון דולר לדמויות וירטואליות) ו I (סבב סיד של 7 מיליון דולר לדמויות וירטואליות), uildFi (סבב סיד של 6 מיליון דולר לפלטפורמת משחקים).
והנה עוד כמה חברות מוכרות יותר, מוכרות פחות בחלוקה לתחומים:
מבט ל2022
בשנה הקרובה כמות החברות והפיתוחים בנושא יכפילו את עצמם. כנראה. יש כבר לפחות עשר חברות שמפתחות משקפי VR. הנה משקפי הVR של פנסוניק (Panasonic), שממחישים את הקצב המהיר של הפיתוח בנושא:
אמנם יש שוני בטכנולוגיה אבל פתאום מקבלים תחושה למשקפיים לבישים שניתן לקיים איתם מציאות יותר נורמלית בהיבטי חווית משתמש. בשנת 2021 נמכרו כ-6.1 מיליון משקפי VR. עד 2024, כמות משקפי הVR צפוי לעבור את רף 34 מיליון. המיליונים הללו יצטרכו תשתית ופלטפורמות וירטואליות לבלות בהן, לעבוד ולספק צורך שיהפוך להיות בסיסי.
העתיד מרגש כבר אמרנו? הצטרפו אלינו למסע בקהילת מטאוורס – כל מה שמעניין