טכנולוגיה

מה זה 5G ואיך זה קשור למטאוורס?

בטח לא פספסתם את הרעש התקשורתי בשנה האחרונה על כניסתו המפוארת של 5G ברשתות הסלולר הגדולות. קמפיינים נוצצים עם פרצופים מוכרים למהירות שיא, אפס דיליי, חווית גיימינג וסטרימינג עוצמתית וכל המילים המפוצצות הללו. בפועל, יקח קצת זמן להנות מהעולם הזה כי כרגע הפריסה לא מספקת, הציוד שאמור לתמוך בזה עדיין בשדרוג והקצבים התיאורטיים שהבטיחו רחוקים מהמציאות.

5G היא הדור החמישי של רשת הסלולר. זהו תקן אלחוטי עולמי באבולוצית הסלולר אשר נועד לספק מהירויות גבוהות יותר בשימוש והעברת נתונים, חביון (latency) נמוך במיוחד ,אמינות, זמינות וחוויית משתמש שתשרת אנשים, מכונות, וחפצים מכל מקום ובכל זמן.

האבולוציה של רשתות סלולריות ו-5G

  • דור ראשון (1G): שנות השמונים, מבוסס תדר אנלוגי.
  • דור שני (2G): תחילת שנות התשעים, מבוסס תדר דיגיטלי (CDMA – Code Division Multiple Access).
  • דור שלישי (3G): תחילת שנות האלפיים, תמך בהעברת נתונים על גבי הסלולר (למשל CDMA2000).
  • דור רביעי (4G): שנת אלפיים ועשר, פה כבר שודרגה תעבורת הנתונים לפס הרחב הנייד.

5G במטאוורס

רשת 5G נועדה לספק קישוריות רבה יותר ממה שהיה זמין בעבר. ועל גבי הקישוריות, תורחב המערכת האקולוגית הסלולרית למחוזות חדשים ותפסק שירותים טובים יותר בתחבורה, בריאות, חקלאות לוגיסטיקה וכ'. לא צריך להתלהב יותר מדי, האפקט המלא עתיד להתממש ב2035.

הבסיס הטכנולוגי מונח ובשנים הקרובות יתבהרו השירותים העתידיים שיתבססו עליו. תחשבו על משקפי VR או AR שכבר לא תלויים ברשת אלחוטית ביתית או כבל פיזי רחמנא לצלן אלא סים קטן שמביא קצבים מהירים ורציפים. יהיה נחמד לשחק טניס או גולף בשדה פתוח ולזוז פיזית במקום לשדר את עצמנו למיקום חדש, או להיחלם בזומבים על חוף הים.

ל-5G פוטנציאל להיות מהיר פי 100 מהדור הקודם 4G, עם מהירות תאורטית של 20Gbps. תאורטית כי אנחנו לא חיים במעבדה. מה גם שהחביון (זמן שלוקח להעביר חבילות מידע בין שתי נקודות) אמור להצטמצם ב50 מילי שנייה לאלפית השנייה. למה זה חשוב? תחשבו על מכונית אוטונומית שמקבלת החלטות מבוססות מנועי בינה מלאכותית שיושבים בענן. הבדל בין חיים ומוות אם ניקח את זה לנקודות קיצון.

דיברנו על ממשקי מטאוורס, בואו נחדד את זה טיפה יותר. יש משמעות גדולה לקצב העברת הנתונים בVR על מנת להביא לחוויה אימרסיבית וגם בכדי למזער השפעות לא נעימות כמו מחלות תנועה. טכניקות עיבוד חכמות שמאפשרות אינטראקציה עם אובייקטים מעוגנים ודינמיים במרחב דורשות מינימום השהייה (פחות מ10 מילי שנייה) בכדי לספק חוויה טובה. הסיפור די דומה בAR/XR. אחת הבעיות במוצרים הקיימים היא גודלם הפיזי הלא ידידותי, ברגע שיותר ויותר משימות עיבוד יתופעלו בצד השרת, בענן, כך יוכלו למזער את המכשור שיושב לנו על הפנים. המוצרים יהיו נוחים ונגישים יותר, במשקל, בצורה ובמחיר.

5G זה לא כל מה שחסר בשביל לקרב את חזון המטאוורס אלא נדבך נוסף בהשלמת הפאזל הטכנולוגי שיאפשר ליצור אקוסיסטם חדש. הרבה דברים מתבשלים במקביל.

כתבות רלוונטיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
דילוג לתוכן