מטאוורס

המטאוורס על פי טים סווייני מנכ"ל אפיק

את טים סווייני הכרתי דרך הילד שלי. לא באופן אישי אמנם, הילד שלי בן 8 והאנגלית שלו די בסיסית אבל היה לי חשוב להבין מי עומד מאחורי יצירת המופת שנקראת פורטנייט. אל תנסו, זה ממכר. בדומה לסיפורים הקלאסיים של יזמי העל, גם סוויני מעולם לא סיים את לימודיו בקולג', וילדותו לוותה בפירוק מכשירי רדיו וטלוויזיה מטעמי סקרנות והרבה עניין בלמידת קוד ותכנות.

סווייני הוא מנכ"ל אפיק עם כמה מהלהיטים הגדולים ביותר בתחום הגיימינג וגם מנוע בשם Unreal. הגרסה האחרונה של מנוע המשחקים, Unreal Engine 5, כוללת כלים מתקדמים ליצירת אובייקטים תלת מימדיים ברמת גימור ריאליסטית עם אפקטים אוטומטיים של תאורה טבעית. מי שיצא לו לראות דוגמיות מדובר בסביבות ובני אדם דיגיטליים הכי "מציאותיים" שקיימים. יש שיאמרו שזהו הדבר הכי קרוב למטאוורס שקיים היום. בנראות ובכלים ליצירה.

במאמר הזה תרגמתי חלקים מעניינים מראיון שבוצע איתו על ידי מארק סאליבן במרץ 2022.

האם הגענו לשלב שבו הטכנולוגיה הקיימת יכולה לייצר עולמות וריטואלים מקבילים למציאות שאנחנו מכירים אשר ישמשו אותנו בשגרה?

זה בדיוק מה שקורה, וזה מאפשר את אפקט ההתכנסות. הרעיון שעלה בשנות ה-90 דיבר על שילוב שבין עולמות הגיימינג והסרטים לתעשייה אחת. זה לקח 25 שנים, אבל אנחנו למעשה שם עכשיו, וההתכנסות מתרחשת כי אתה יכול להשתמש באותו סוג של גרפיקה על סט סרטים ובמשחק וידאו. בהדמיה ארכיטקטונית אתה יכול למעשה לבנות כל אובייקט תלת-ממדי, וליצור תאומים וירטואליים לכל אובייקט בעולם, ואז אתה יכול להשתמש בכל אותם אובייקטים בצורות שונות של מדיה.

האינטרנט שיש לנו היום נשלט על ידי כמה פלטפורמות גדולות וחנויות אפליקציות שגובות עמלות גבוהות כדי להגיע למשתמשים. הפלטפורמות והמשקיעים שלהן השקיעו המון כסף בכדי לבנות את הטכנולוגיה שלהן, והם התעשרו. האם התמריצים הפיננסיים יהיו שם כדי לבנות רשת מבוזרת יותר?

אם מדברים בצורה רחבה על כל שומרי הסף או המדיה החברתית, יש את המונופולים של App Store, אבל החדשות הטובות הן שכל החברות [מפתחי אפליקציות, מותגים] שמשתתפות במערכות האקולוגיות הללו מתעוררות. למרות שחלקים גדולים מהעסקים שלהם לכודים בתוך הפלטפורמות הללו, הרבה שיח ופעולות נעשות בכדי למצוא דרכים להגיע ללקוחות ולבנות קשרים ישירים איתם.

פלטפורמות המטאוורס השונות, פורטנייט, רובלוקס, מיינקראפט ועוד לא מתכוונות להכניס מתווכים בינם לבין המשתמשים. כמחצית מזמן השימוש בפורטנייט מתנהל בתוכן שנוצר על ידי אחרים, ומחצית בתוכן של אפיק. וזו רק ההתחלה. בהמשך השנה, אנחנו הולכים לשחרר את Unreal Editor עבור פורטנייט, היכולות המלאות שראיתם ב-Unreal Engine נפתחו כך שכל אחד יכול לבנות תוכן ומשחקים באיכות גבוהה מאוד, וזה פתוח לכולם.

מה יידרש כדי לבנות מטאוורס שאינו נשלט על ידי "ישויות על" כאלה?

אני חושב שנוכל לבנות את גרסאות פתוחות של המטאוורס במהלך העשור הבא על בסיס של קוד פתוח, סטנדרטים ותקנים משותפים בין פלטפורמות שמבוססים על כיבוד יחסי הלקוחות הדדי. אתה יכול להיכנס עם חשבון ממערכת אקולוגית אחת ולשחק במערכת אחרת, וכולם פשוט מאפשרים ומכבדים את האינטגרציה הזו. כמובן שתהיה תחרות בריאה על כל היבט של המערכת האקולוגית.

זה הדבר שהיה לעולם בימים הראשונים של האינטרנט, אבל זה נהרס על ידי המונופולים. נכון לעכשיו, אין לחנות האפליקציות תחרותית. אין לפרסום מקוון תחרות וכך גם לעוד הרבה שירותים שנשלטים על ידי מונופולים שקושרים שימוש בקטגוריה אחת של מוצרים לשירותים אחרים שלו כל שאתה מחויב לעסקת חבילה. לקחת הכל או לעזוב.

להבטיח שכל יוצר ומשתתף יוכל לקבל שירותים וגם להתחרות בצורה הוגנת בשוק יקדם את חזון המטאוורס הפתוח. ליצור מטאוורס פתוח היום אומר שאפל וגוגל עדיין מכתיבות את כל התנאים לכולם. אי אפשר לקבל עולם חופשי אם אין לך חופש באינטרנט וחופש בפלטפורמות. אם יש לך שני תאגידים השולטים בכל השיח העולמי ודואגים לממשלות (במיוחד ממשלות מדכאות) לפעול כסוכנים מטעמן ולרגל אחרי משתמשים, דעות ומחשבות, אז אני חושב שהעולם שאנחנו מדברים עליו הוא לא אחד שאנחנו הייתי רוצה לגור בו.

האם יידרש סוג כזה של פתיחות ושיתוף פעולה בין חברות כדי ליצור את ה-metaverse שאנשים ירצו?

המטאוורס הוא הצומת של המערכת האקולוגית של כולם, בערך כמו בהיסטוריה המוקדמת של האינטרנט. בתחילת שנות ה-80 היו לך הרבה אוניברסיטאות מחקר וחברות שונות עם רשתות מקומיות משלהן. היתה הפרדה ביניהן, ומישהו הבין בשלב מסוים שיוכל לקשר ביניהן באמצעות כבלים ברחבי המדינה. והאינטרנט נולד מזה. ואז הם הבינו שאנחנו צריכים לחבר את מערכות האימייל שלנו, וכך בשלב מסוים מישהו המציא את מערכת הכתובות שבה אם היית מועסק ב-X ושמך היה X, זו תהיה כתובת המייל שלך.

היכולת לחבר את כל המערכות האקולוגיות השונות הללו יחד לכדי אינטרנט משותף, היה אחד השלבים הקריטיים. אנחנו לא רוצים שתריסר חברות יילחמו זו בזו כדי ליצור את המונופול האחד ששולט בכולן. אנחנו רוצים לעבוד עם כל החברות כדי לעזור לבנות מערכת פתוחה אחת שתקום במהלך העשור הבא. כל שנה אנחנו מתקדמים שלב. זה לא הולך להופיע בבת אחת כקסם, כי זה מסובך להפליא. בכל שנה אנחנו רוצים להתקרב יותר ויותר לחזון, שבו כל חברה יכולה להשתתף.

התקנים והפרוטוקולים שהזכרת הם שהפכו את האינטרנט למה שהוא. אבל זה היה מזמן. האם יש לנו את הרצון לעבור שוב את התהליך הזה וליצור סטנדרטים ופרוטוקולים עבור המטאוורס?

אנחנו עושים יותר ויותר מזה כל הזמן. אני חושב שרובלוקס היא גם עוד חברה ממש טובה. אתה יודע, לאחר הנפקה והתמודדות עם ציפיות עצומות של משקיעים, הם לקחו את שפת הסקריפט שלהם שמפעילה את כל רובלוקס והם שחררו אותה, בקוד פתוח, כך שכל מפתח משחק יכול להחליט אם ואיך להשתמש בזה. זה מהלך די מדהים המראה על פתיחות.

גם מיקרוסופט מאמצת את לינוקס ומתחייבת לשותפות ארוכת טווח לגבי הפתיחות של Microsoft Store בניגוד לשיטות התלות של אפל. אני חושב שאתה יכול למצוא קבוצה מספיק טובה של חברות שכולן מוכנות לעבוד יחד על זה. וגם החברות שכרגע לא, מתישהו יעברו חילופי דורות שבהם הדור הבא של מובילי החברות יאמצו מבט שונה לחלוטין על העולם.

המערכת האקולוגית הגדולה יותר הזו, המטאוורס, תיווצר מהרבה דברים שונים שמתחברים יחד עם הזמן. אחד מהם הולך להיות קהילות, קבוצות ענק של שחקנים וחבריהם. ל-Epic יש קהילה עם 600 מיליון חשבונות ו-4.7 מיליארד קשרים חברתיים. למיקרוסופט יש את קהילת Xbox Live, כנ"ל לפלייסטיישן, לנינטנדו ול-Steam. אנחנו באמת רוצים לעבוד עם שותפים אחרים כדי לחבר את כולם יחד.

אנחנו מדברים על התרחקות מדומיננטיות בפלטפורמה לכיוון אוטונומיה של יוצר, וביזור. מכיוון שהביזור הוא הבסיס לקריפטו ולבלוקצ'יין, האם אתה חושב שטכנולוגיות אלו עשויות למלא תפקיד במטאוורס?

יש כמה רעיונות ועקרונות נהדרים שעובדים. הרעיון של כלכלה דיגיטלית שלא נשמרת על ידי אף חברה אחת, שהיא מבוזרת ופתוחה לכל המשתתפים ובעלת עמלות עסקה נמוכות להפליא, זו שאיפה מדהימה. אני תומך ברעיון של בעלות אוניברסלית, הרעיון שאם היית קונה אווטאר במקום אחד, אתה תחזיק אותו בכל מקום אחר שבו הוא תואם רעיונית. זה רעיון מדהים. אני חושב שנעשית שם הרבה עבודת יסודות טכנולוגית מעניינת להפליא. לדוגמא, טכנולוגיות הוכחת אפס ידע. הרעיון שאתה יכול לאמת שמשהו קרה מבלי לקבל פרטים מקיפים לגביו, שבבסיס מספר מטבעות קריפטוגרפיים בהגנה על הפרטיות תוך כדי הפעלת מערכת מבוזרת,

אבל, למרבה הצער כרגע זה כרוך בהרבה ספקולציות והרבה הונאות, ואין שום דבר יציב ושמיש. בוא ניקח את רעיון האווטאר שמבוסס בלוקצ'יין למשל, יש המון חברות ששואפות ליצור אווטארים שבבעלותך באופן אוניברסלי, אבל אף אחת מהן לא באמת עושה מאמץ לטפח אימוץ בפועל של האווטארים האלה על ידי משחקים או פלטפורמות. הם רק רוצים לבנות את הדבר הזה ולמכור לאנשים אווטארים, אבל הם חסרי תועלת לחלוטין בפועל.

אני מאמין שתהיה כלכלה של טריליוני דולרים סביב מוצרים דיגיטליים בעתיד. אבל אני חושב שכל כך הרבה מהמאמץ של מטבע הקריפטו, במיוחד הנגיעה במרחב המשחקים, לא מטפל בבעיית השירות הזו. הם מראים לך מוצרים דיגיטליים שאתה לא יכול לעשות איתם שום דבר חוץ מלומר שאתה הבעלים שלהם. אתה יכול להוכיח קריפטוגרפית שאתה הבעלים שלו, אבל למי אכפת?

האם יש מקום גם ל-AR וגם ל-VR המטאוורס?

אני חושב שאלו היבטים חשובים להפליא של המטאוורס. במטאוורס יהיו סביבות ואובייקטים דיגיטליים גרידא, מקומות שלא קיימים בעולם האמיתי. אם אתה רוצה להמריא לתחנת חלל או להגיע לכוכב אחר, זה יהיה דיגיטלי בלבד. ויהיו גם מופעים בעולם האמיתי, המשלבים שכבות וירטואליות מעליו, כמו שפוקימון גו עושה. תארו לעצמכם שכל העולם הוא כוורת של פעילות שונה. במקומות מסוימים יש פוקימונים שמתרוצצים. במקומות מסוימים, ישנם נכסי משחק אחרים. ויש פרוטוקולים שאומרים מה צריך להיות ואיפה בכל עת. זה הולך להיות מאסיבי.

אני חושב שיש הרבה קסם על ידי בהתכנסות שני החלקים של זה, לפעמים אתה בעולם הפיזי עם שיפורים וירטואליים ולפעמים אתה בעולם הוירטואלי בלבד. והכלכלה הולכת להיות מקושרת מאוד. כל יצרן של מוצרי אופנה מכל הסוגים היה רוצה את זה בעתיד כשאתה קונה את הבגדים הפיזיים שבבעלותך ויכול להציג אותם במטאוורס. לראות איזה פריט לבוש מגניב ולקנות אותו ולקבל אותו גם פיזית, דרך טובה יותר למצוא בגדים חדשים. להסתכל על תמונות בגדים ברזולוציה נמוכה באמזון זה לא כל כך נהדר בהשוואה למערכת המדמה את הבד בשילוב האופי שלך.

זה היה נהדר. האם יש משהו נוסף שתרצה להוסיף?

אנחנו משחררים את מנוע Unreal Engine 5 עם קהילה של קוד פתוח וסט של כלים מתקדמים וזה יהיה מרגש לראות איך זה משתלב ומה הוא יעשה לעולם. יש בערך 600 מיליון אנשים שמשחקים ונהנים מחוויות מטאוורסיות כחלק מקהילות, עם החברים שלהם. אני רק מקווה שאנשים לא יתלהבו יותר מדי מהבאז שנוצר סביב ווב 3, ואז יתאכזבו כשיגלו שהדברים לא קורים כל כך מהר ומתממשים בבת אחת. אני חושב שזה כמו 1999 כאשר המון חברות בונות מוצרים ושירותים שלא ממש עובדים או עדיין אין בהם צורך ממשי. אבל זה גם רנסנס. כשהיסודות לעתיד נבנים ממש עכשיו.

כתבות רלוונטיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
דילוג לתוכן